Oare făcea spovedanie colectiva părintele Vasile Novicov?

Sf Paisie Velicicovschi: „Sfințenia adevăraților bărbați Sfinți nu se cunoaste propriu zis după minuni (caci si păgânii si ereticii pot face minuni cu ajutorul diavolului)ci după adevărata credință ortodoxă, dupa felul în care păzesc cu grijă dogmele dumnezeiești, cei urmeaza toate Canoanele Apostolice si Sobornicești si Tradiția Bisericii Ortodoxe, si dupa viețuirea cea fară de prihană, urmând toate poruncile Evanghelice si Patristice.”
„De nimic nu ne va întreba Hristos la judecată decât numai de ce nu ne-am pocăit, pentru ce nu am plâns păcatele, pentru ce a ramas candelele nostre stinse. Deci să ne silim la POCAINȚĂ ca iată noaptea vine si nu mai putem lucra, vine moartea și ne găsește în păcate”.

*************

Nu vreau să trag concluzii, sau să  mă pronunț în privința sfințeniei cuiva, dar rămân totuși niște semne de întrebare foarte serioase asupra acestor „așa zise sfințenii” a unora dintre părinții aceștia contemporani, deoarece au anumite învățături și fapte greșite care sunt contrar Sfinților Părinți și Sfintelor Canoane și nu-i putem declara Sfinți așa cum o fac unii cu așa mare ușurință.
A fi  „sfânt ”trebuiesc îndeplinite niște condiții, căci nu putem declara sfânt pe orcine pe baza unor fapte părut bune. Nu vreau să denigrez persoana părintelui Novicov, ci doar vreau să arat anumite învățături greșite  care sunt contrar Sfînților Părinți și Sfintelor Canoane, de care trebuie să ne ferim.
Nu vreau să pronunț o sentință, ci doar vreau a ridica cîteva semne de întrebare, poate mă lămurește și pe mine cineva. Nu voiesc  a trage concluzii sau a  mă pronunța în privința sfințeniei cuiva, dar rămân totuși niște semne de întrebare foarte serioase asupra anumitor lucruri.
Repet: Nu vreau să pronunț o sentință, ci doresc a mă lămuri la modul cel mai serios întrucât în ultima perioadă se acordă titlul de „sfinți” unor duhovnici ce au abateri de la dreapta credință. De aceea văzând tăcerea unora, am considerat că ar fi bine a ne lămuri împreună anumite lucruri spre a ne aduce lumină și pace. Dar să fiu mai clară. 
Cu toții cred că suntem fascinați de cuvintele pline de duh ale părintelui Vasile Novicov, așa cum și eu până acum eram foarte atrasă de predicile dânsului și gândeam că nu mai e alt mărturisitor mai tare ca dânsul(deși, din păcate  nu am avut timp să ascult toate predicile dânsului pînă acum).
Dar ascultând acum această predică am rămas oarecum nedumerită si nuștiu ce să mai înțeleg. Si vreau să tragem împreună niste concluzii, căci neavînd predica întreagă(gîndesc că sînt predici fragmentate) încerc să trac concluzii din cele văzute, si poate mă ajută cineva să înteleg si eu ceva, căci Mântuitorul spune că după roade îi vom cunoaște” si asta încerc si eu să trag niște concluzii și poate mă corectează cineva.
Într-o predică părintele Vasile înșiră mulțimea păcatelor care aduce lumea la mare umilintă și recunoasterea păcatelor noastre. Un lucru extraordinar care atrage pe toata lumea. Dar e un semn de întrebare fratilor! Oare nu cumva rugăciunea pe care o făcea pr Novikov, e rugăciunea de spovedanie colectivă pe care dânsul o spune fără să o citească?! După care se duce la amvon(nuștiu dacă e aceiași predică) si face cruce cu Evangelia și cu partafirul după care spune sfinția sa:
la minutul 1,42 …Domnului nostru Isus Hristos să ne rugăm(nu inteleg de ce s-a scris cu un singur i..) ..spuneti numele copiilor vostri…
Rugăciune de dezlegare a păcatelor
În numele Tatălui si a fiului si a Sf Duh Amin!
….Ascultati cum se iartă păcatele dar unii se îndoiesc. Acum voi atinge de capetele dumneavoastră cu Evanghelia.
esti eliberat de păcate…da…da…da…că unii cred că părintele….ețti eliberat si sânt dezlegate.(păcat că nu a tradus tot)
Păi dacă a făcut asa ceva… e foarte grav fraților, si ar trebui să luăm seamă și să nu ne mai lăsăm îmbătați de cuvintele frumoase pe care ni le mărturisește părintele dacă pe de altă parte vine și ne amăgește cu spovedania colectivă, căci mărturisirea si iertarea păcatelor este individuală nu colectivă. Nu putem lua iertare colectivă fratilor!! asa cum face sfinția sa cu Evanghelia pe capul fiecăruia! Adică părintele a înșirat mulțimea de păcate și vine cu Evanghelia și le dezleagă?!…să fim seriosi!!…că tot legați sânt dacă nu le spovedește individual, ca să primească canonul si dezlegarea si în special sfătuirea cum să scape de păcate.
Vrăjmasul cu adevărul ne amăgeste. Vine cu butoiul de miere și îți pune o lingură de otravă si dacă nu vom fi atenți e vai de noi!
Am vorbit aceasta si cu duhovnicul meu care și dânsul a rămas uimit de aceste lucruri, căci și dânsul îl adora pe acest părinte și când a auzit de aceasta a rămas foarte uimit și nu știa ce să mai creadă?!
Știu că mulți poate nu vor fi de acord cu o asemenea postare, dar Sfinții Părinți ne sunt călăuză. Dacă am greșit cu ceva în această postare aștept să fiu corectată.
Spune pr Vasile Novicov: „Rugăciune de dezlegare a păcatelor ….Ascultati cum se iartă păcatele dar unii se îndoiesc. Acum voi atinge de capetele dumneavoastră cu Evanghelia.
esti eliberat de păcate…da…da…da…că unii cred că părintele….esti eliberat si sânt dezlegate.”
Răspuns: asa se face dezlegarea păcatelor fratilor? Mă întreb eu, oare îi și împărtășea pe aceștia care în asa fel i-a dezlegat? E vai de soarta lor să ajungă dincolo si să se vadă tot legați cu așa dezlegare!!
Spune Sf.Nicodim Aghioritul:„Şi cu cât lucrul are mai multă faţă şi chip de sfinţenie, cu atât trebuie să-l cercetezi mai temeinic. Fă aceasta cu multă odihnă si linişte lăuntrică, după cum am spus”.
Deci sânt întru totul de acord cu cele ce spune pr Vasile Novicov si cred că nu este alt mărturisitor mai tare ca el și mai ales împotriva cipurilor, dar ce folos fraților că asta poate fi paravanul dracilor ca să amăgească pe cei slabi și naivi să creadă în acea spovedanie colectivă, că sânt iertati de păcate?!
Avva Dorotei: „nici o răutate şi nici unul dintre eresuri, nici însuşi diavolul nu poate să înşele pe cineva, decât numai dacă se preface în chipul faptei bune”. După cum şi Sf. Apostol zice: „Că însuşi diavolul se preface în înger de lumină”.
Sf. Isidor Pelusiotul: „Precum marinarii ascund momeala sub chipul mâncării şi prind peştii pe neaşteptate, asemenea şi războinicii eresurilor, ascunzându-şi gândurile rele
după cuvinte frumoase, precum cu o undiţă îi ademenesc pe cei simpli la pierzanie”.
Practica mărturisirii colective nu-și are rădăcina în tradiția creștină autentică ci aceea a mărturisirii individuale, personale. De aceea s-a rânduit canoanele, de aceea slujba mărturisirii e scrisă la singular(te iert și te dezleg, nu vă iertăm…) de aceea se prescrie punerea mâinilor pe capul penitentului, și numai așa duhovnicul poate fi martor, păstor, pedagog, doctor. Cine nu face așa nu săvârșește Taina. Apoi după mărturisire canonisirea.
Știm foarte bine, Biserica condamnnă aceste practici si mă miră ca unul ca acest tare mărturisitor nu stie așa ceva si mai grav că nici alții nu sesizează așa lucru grav. Poate că vrea să se asemene cu Sfântul Ioan Kronstadt, care zice că era văzător cu duhul? Dar acest sfânt fiind văzător cu Duhul îi oprea pe cei nevrednici, însă aici eu am văzut că punea Evanghelia pe capetele „tuturor” și nu le spunea la nici unul că nu este iertat de păcate. Deci, ce dezlegare este aceasta fratilor? Acceptă Sfânta Biserică o asemenea practică? Spovedania colectivă este e amagire curată a vrajmasului ca să se creadă iertați de păcate cu spovedanie colectivă, iertare necondiționată. 
Duhul Sfânt a lucrat această alegere și definitivare prin Sfintele Sinoade(spovedania individuală) și nu putem arunca această lucrare de veacuri de Sfânta predanie a duhului Sfânt, fără pedeapsă și fără intrarea în primejdia ereziarhă, care sărăcește dumnezeiescul adevăr.
Dezlegare se face individual în Sf Taină a spovedaniei. După spovedania individuală i se dau penitentului canon de nevointe trupesti, dar si oprirea de la Sf Împărtăsanie după caz si apoi dacă penitentul acceptă canonul, canonul însemnând, nevointele trupesti dar si oprirea de la Sfânta Împărtășanie dacă are păcate grele. Dacă penitentul nu primeste să facă canonul, si nu promite că va respecta canonul si că din acel moment să înceteze păcatul,  el nu poate fi dezlegat de păcate. Si cum face Pr Vasile Novicov cu spovedania colectivă?
Dezlegarea păcatelor este una din părțile Tainei Păcăinței despre care ne vorbește pe larg Sf Nicodim Aghioritul în Carte folositoare de suflet.
Mărturisirea este o altă parte din Taina Pocăinţei;

Părțile Pocăinței

I) zdrobirea inimii,
II) mărturisirea şi
III) împlinirea canonului.
Gheorghe Koressios, în cartea lui despre Taine, mai adaugă o parte a pocăinţei, şi anume:
– dezlegarea de păcat – care se face de către darul Sfîntului Duh, prin mijlocirea duhovnicului – care se numeşte cheie şi, mai ales aceasta ţine într-însa Taina pocăinţei.
Cum se pot vindeca penitenții cu spovedanie colectivă? Dezlegarea e la fel pentru toți? Nu se face pogorământ de la caz la caz?
Ce doctor este acela care tratează bolnavii după același calapod, fără consultație și fără a fi stabilit diagnosticul. Cum va prescrie medicamentele? Această practică nu e oare protestantă? Protestanții iartă tot și dezleagă tot că așa își fac cât mai mulți adepți.
Spovedania colectivă a fost în primele veacuri, însă acest fel de mărturisire a fost oprită cu timpul de Sfinții Părinți, printre alții de Sf. Nectarie al Constantinopolului în secolul al IV- lea. Spovedania colectivă era pentru păcatele mici, însă păcatele grele se făceau în taină la duhovnic.
Duhul Sfânt a lucrat această alegere și definitivare prin SFintele Sinoade și nu putem arunca această lucrare de veacuri de Sfânta predanie a duhului Sfânt, fără pedeapsă și fără intrarea în primejdia ereziarhă, care sărăcește dumnezeiescul adevăr.
Sf Nicodim Aghioritul ne-a vorbit pe larg despre toate aceste taine și cum se fac ele, în Carte folositoare de suflet.
Deci, Hristos este numai iertător? nu și judecător?

Despre maria

IMPARTASANIA CU NEVREDNICIE(cu păcate opritoare) DUCE LA DEMONIZAREA OMULUI ******************************************************************************** .....Căci şi atunci diavolul a intrat în Iuda după ce s-a împărtăşit; diavolul n-a dispreţuit Trupul Stăpânului, a dispreţuit pe Iuda, pentru neruşinarea lui, ca să afli că în aceia care se împărtăşesc cu nevrednicie cu Dumnezeieştile Taine, în aceia, mai cu seamă, intră mereu diavolul, ca şi în Iuda atunci. Cinstea este de folos celor vrednici, dar cei care se bucură cu vrednicie de cinste îşi atrag mai mare osândă....... ******************************************************************************** ....De aici tu trebuie să vezi că diavolul tocmai asupra acelora are stăpânire, care cu nevrednicie se împărtăşesc din această Sfântă Taină, şi că ei înşişi se aruncă într-o osândă încă mai mare. Eu aceasta o zic nu pentru a vă înspăimânta de această sfântă masă, ci pentru a vă face mai cu luare aminte....... ******************************************************************************** ....Adică, precum hrana cea trupească, intrând într-un stomac bolnav, mai mult sporeşte boala, aşa hrana cea sufletească, gustându-se cu nevrednicie, mai mult măreşte răspunderea şi osânda. De aceea vă conjur să nu ascundem în sufletul nostru nici un gând păcătos, ci să curăţim inima noastră, căci noi suntem Biserica lui Dumnezeu, dacă facem aceasta!” (Cuvânt la Sfânta şi Marea Joi, în vol. Omilii la Postul Mare…, p. 138) ******************************************************************************** https://tainacasatoriei.wordpress.com/2011/11/02/sfantului-ioan-gura-de-aur-despre-sfanta-impartasanie/
Acest articol a fost publicat în Fără categorie, Părintele Vasile Novikov. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Oare făcea spovedanie colectiva părintele Vasile Novicov?

  1. crestin zice:

    Soro,se numeste epitrahil,nu partafil…
    Parintele nu face nicio spovedanie colectiva! Nu mai sminti oamenii! Sau poate asta vrei…Din ce scrii se vede ca habar n-ai cum decurge spovedania.Eu am vazut videoclipul si n-am gasit gogomaniile de care spui.Poate vorbele lui sunt scoase din context.El ca duhovnic are putere de a lega si dezlega,ca a primit-o de la sf.Apostoli prin hirotonisire,nici nu incape discutie. Asta si face:se roaga pe scurt la Domnul sa-i dezlege. Oamenii aceia trebuiau sa-si strige pacatele public,asta inseamna spovedanie publica. Or,nu o fac! Ma mir ca duhovnicul nu ti-a spus ca in vechime,din prea mare pocainta,unii marturiseau public pacatele.
    Sa ne intelegem:nu sunt de acord cu spovedania publica,pt.ca relatia cu Hristos e personala,insa nu m-a lasat inima sa te las sa denigrezi un marturisitor.
    De ce a scris Isus in loc de Iisus? Probabil e greseala traducatorului.

    Apreciază

    • maria zice:

      Am uitat…spune clar …la minutul 1,42
      …Domnului nostru Isus Hristos să ne rugăm(nu inteleg de ce s-a scris cu un singur i..) ..spuneti numele copiilor vostri…
      Rugăciune de dezlegare a păcatelor
      În numele Tatălui si a fiului si a Sf Duh Amin!
      ….Ascultati cum se iartă păcatele dar unii se îndoiesc.Acum voi atinge de capetele dumneavoastră cu Evanghelia.
      esti eliberat de păcate…da…da…da…că unii cred că părintele….esti eliberat si sânt dezlegate.(păcat că nu a tradus tot)

      E DESTUL DE LIMPEDE ORICÎT DE PROST AR FI FOST TRADUS….

      Apreciază

Lasă un comentariu