Ieromonah Nicodim Sachelarie – DIVORTUL

Related image
Care sînt condițiile canonice ,ca cineva să divorțeze…și divorțul să fie valabil înaintea lui Dumnezeu…
Putini sânt cei care stiu ca:
Divortul ca să fie valabil inaintea lui Dumnezeu si să fie dezlegat,ca acel om să se poata recăsători, trebuie să indeplineasca anumite conditii dupa legile bisericesti….ca acea persoana sa fie dezlegata de acea Sfântă Taină care a fost  încheiată inaintea lui Dumnezeu.
„ca nici cel lăsat de soţie, nici cea părăsită de bărbat, nu pot să se împreune cu altul, ci ori să rămînă aşa necăsătoriţi, ori să se împace şi,dacă nu vor asculta, să se canonisească”.
Iata care sând conditiile pentru a divorta cineva,ca ei sa fie dezlegati de acea Sânta Taina.
615. – In general vorbind, divortul este desfacerea casatoriei, pe care o provoaca sotii intre ei, pentru care biserica nu le poate da nici-o binecuvantare sau holarare juridica oficiala, de, aceea nici nu se prevede vreo slujba bisericeasca.
In conceptia crestina, casatoria este indisolubila, de aceea adevarata ei legimitate consta numai in casatoria intaia.
Desfacerea ei legala o face numai moartea unuia dintre soti, sau pe plan mai inalt, al ambilor soti, caci dupa moarte sunt ca ingerii necasatoriti (Matei 22,30).
Cu toate acestea, conducerea bisericeasca, tinand seama de scopul moral al casatoriei, inca din vremea apostolilor, vaduva ramasa prin deces, a capatat ingaduinta de a se recasatori, ca o iconomisire dintre cele doua alternative, a vaduviei prea superioare in deplina stapanire de sine (Luca-2,30) si a desfraului prea pacatos, i s-a indicat calea de mijloc a casatoriei a doua (I Cor. 7, 8; I Tim. 5, 3-6).
– Astazi se mai ingaduie divortul, cand sotia avorteaza incorigibil lasand sotul fara urmasi;
– preacurvia (Matei 5,32; 19,6);
– apostazia ca o moarte spirituala (I Cor. 7,15);
 -intrarea in monahism ca o moarte superioara fata de lumea pusa in slujba pacatului (VI ec. 42,48).
616. – Scopul casatoriei este nasterea de copii (Fac. 1,27; 2,23-24; 9, 1), promovarea moralitatii (I Cor. 7,1-34) si ajutorinta reciproca (Efes. 5, 22-23; Matei 19,6-8).
Si cu toate acestea, daca unul dintr-aceste scopuri nu este atins din motive independente de vointa sotilor, nu inseamna ca nunta ar fi nevalabila. Copiii ii da Dumnezeu si cei ce nu au copii nu sunt indreptatiti sa divorteze. In caz ca un sot se imbolnaveste si nu poate satisface placerile celuilalt, aceasta nu-l indreptateste sa se desparta, in caz ca un sot poate sa se gospodareasca singur, nu-l scuteste legea de a neglija pe celalalt sot. In lumea aceasta, orice crestin are de purtat o cruce a sa, atat ca existenta de sine, cat si ca membru in familie si societate. De aceea, mai presus de orice scop lumesc si pamantesc, crestinul trebuie sa aiba ochii mintii si ai credintei atintiti la providenta cea de sus, supunandu-se cu barbatie sub povara vietii (V. Casnicia, Celibatul).
617. -„Daca vreun mirean, isi va lasa sotia sa legitima si va lua pe alta necasatorita, sau lasata de altul, sa se afuriseasca”. Apost. 48.
618.-„Femeile ostasilor care s-au maritat cand lipseau barbatii lor, se supun acelorasi aprecieri ca si acelora ce le-au disparut barbatii si n-au asteptat intoarcerea for. (c. 31). Acest fapt, cere oarecare ingaduinta, deoarece a fost la mijloc banuiala mortii. – Sf. Vasile 36 (VI, 87,93).
619. -„Cel ce isi lasa (prin divort neingaduit) sotia sa legitima sl ia pe alta, trebuie sa fie canonisit ca un preacurvar, dupa porunca Domnului (Matei 19,9). Parintii au hotarat (c. 48) ca un astfel de vinovat, un an sa planga, doi ani sa asculte, trei ani sa stea in genunchi, iar in al saptelea an sa stea cu cei credinciosi la rugaciune si daca se va pocai cu lacrimi, se va invrednici de impartasanie”. Sf.Vasile 77.
620. – „Tot asa se canonisesc si cei ce se casatoresc succesiv cu doua surori in timpuri deosebite”. Sf. Vasile 78.
621. -„Daca vreo femeie si-ar lasa barbatul din scarba de casatorie si-ar pleca, sa fie anatema”. Gangra 14.
622. -.”S-a hotarat, potrivit invataturii evanghelice si apostolice (Matei 19, 4-10; I Cor. 7,10-11), ca nici cel lasat de sotie, nici cea parasita de barbat, nu pot sa se impreune cu altul, ci ori sa ramana asa necasatoriti ori sa se impace si daca nu vor asculta, sa se canoniseasca. Cu privire la aceasta chestiune sa se aiba in vedere si legile imparateti.” Cart. 102.-
623.- „Preotul, sau diaconul, sau altul din clerici intr-adins pentru smerenia-si va goni femeia, acela sa se afuriseasca pana va suferi s-o ia inapoi, iar, de se va lasa intr-acel gand si nu o va lua, aceluia sa i se ia darul, ca se arata din aceasta, carele si-a gonit femeia, ca socoate nunta si patul nespurcat, pentru aceea i se ia darul de nu o va lua ca si Hristos nunta cea dintai o blagoslovi”, -ILT, 100.
624 -„Iar, de se va afla vreun preot ca sa se lepede de nunta- sau de carne sau vin, nu pentru infranare, ci pentru uraciunea lor, acela sau sa se indrepteze sau sa i se ia darul”. -ILT, ioo.
625. -„Iar, de va lasa unul pe altul de buna voie, barbatul sau muierea si se va duce la viata calugareasca, care e tocmai ingereasca, de se va face calugar, acela n-are partasie nici de pedeapsa, caci a mers intru mai buna cale”. -ILT, 181.
626. -„Barbatul care nu se impreuna fireste cu femeia sa, ci varsa pe dinafara pe coapse, atunci sa se desparta”. -ILT, 181.
627. -„Cel ce va pacatui cu femeia lui afara de fire (sodomie, onanie), acela preot sa nu se faca, ci sa se desparta de ea si dupa despartire sa se canoniseasca 15 ani fara de impartasanie”. -ILT,231.
628. -„De va avea cineva muiere care se indraceste, acela sa nu o desparta, numai ca sa o astepte trei ani, daca se va tamadui, sa o tina, iar sa nu o desparta, iar de nu se va izbavi dupa acei trei ani de acea patima a dracului, atunci sa o lase si sa ia alta. Asijderea si muierea de se va intampla sa vie la barbatul ei patima aceea a dracului, trebuie sa-l astepte cinci ani, iar dupa aceea, daca se va afla tot in acea patima si nu se va izbandi de „dansa, atunci, sa fie volnica muierea sa se desparta de barbatul ei si sa ia altul, iar de se va fi intamplat sa fi avut acea boala sau barbatul, sau muierea mai inainte de ce nu se facuse nunta, fiind numai logoditi, atunci degrab sa se desparta fara nici-o indoireILT, 233.-
629, -„Intrucat, legea fundamentala a Scripturii, ingaduie exceptional cazuri de divort, devenind oarecum canonic, socotim ca n-ar fi rau sa se intocmeasca o rugaciune pentru divort pe care preotul ar putea-o citi inainte de cununia urmatoare, fireste, numai dupa ce divortul s-a legalizat si pe cale sociala si bisericeasca, adica dupa ce preotul raporteaza episcopului cum ca exceptional, divortul este acceptat de legile statului si de biserica ca un rau mai mic, pentru ca apoi, dupa o oarecare canonisire, sa i se citeasca acea rugaciune de divort spre a impaca constiinta celor evlaviosi si a-i tine apropiati de viata bisericeasca”.
Ieromonah Nicodim Sachelarie PRAVILA BISERICEASCĂ
http://www.sufletortodox.ro/arhiva/carti-documente/Nicodim%20Sachelarie%20-%20Pravila%20Bisericeasca.pdf

********************************************************

CANONUL 9 AL SF VASILE CEL MARE 9 Vasile cel Mare
DESPĂRŢIREA (DIVORŢUL)
Hotărârea Domnului este că nu-i iertat nimănui a desface căsătoria afară de motivul de adulter (Mt. 5, 32).
Urmând sensul cuvintelor Domnului, se potriveşte deopotrivă atât bărbaţilor, cât şi a femeilor. Dar obiceiul nu este aşa; căci în privinţa femeilor aflăm rigurozitate multă în tratament, zicând Apostolul că cel ce se lipeşte de o desfrânată un trup este (I Cor, 6, 16), iar Ieremia că :
„femeia de se va împreuna cu alt bărbat, să nu se mai întoarcă la soţul ei, ci spurcându-se să se spurce ”(Ier. 3, 1);
şi iarăşi:
Cel ce ţine adulteră este fără de minte şi nelegiuit (Pilde 18, 23); iar obiceiul orânduieste ca atât bărbaţii adulteri, cât si cei ce trăiesc în desfrâu să se abţină de la femei; încât ceea ce trăieşte împreuna cu un bărbat lăsat nu ştiu de poate fi numită adulteră; deoarece aici vina atinge pe ceea ce a lăsat pe bărbat, din care cauză s-a depărtat de căsătorie; căci sau bătută fiind si nesuferind bătăile, trebuia să rabde mai vârtos decât să se despartă de soţ; sau nesuferind paguba de averi, nici această pricină nu este vrednică de luat în seama; iar dacă bărbatul acela ar vieţui în des-frâu, în privinţa aceasta nu avem în obiceiul bisericesc această observaţie.
 Ci chiar de bărbatul necredincios nu s-a orânduit ca femeia să se despartă, ci trebuie să rabde din cauză că nu ştie care va fi sfârşitul. Căci ce ştii femeie, dar dacă-ţi vei mântui bărbatul? (I Cor. 7, 6).
Drept aceea, care a lăsat pe soţul său şi s-a dus la altul este adulteră; iar cel părăsit este de iertat, si nici ceea ce vieţuieşte laolaltă cu unul ca acesta nu se osândeşte. Insă dacă bărbatul, despărţindu-se de soţie, ar merge la alta, atât ci este adulter, fiindcă o face pe dânsa să fie adulteră, cât şi ceea ce vieţuieşte împreună cu dânsul este adulteră, fiindcă a atras la ea bărbat străin.
48 ap.; 87, 93 Trul.; 20 Anc; 102 Cartag.; 18,21,35, 77 Vasile cel Mare)

********************************************************

CANONUL 21 AL SF VASILE CEL MARE 21 Vasile cel Mare
DESFRÂU (ADULTER) ŞI DESPĂRŢENIE
Dacă un bărbat vieţuind împreună cu o femeie în căsătorie, apoi nemulţumindu-se cu nunta, ar cădea în desfrâu, ţie unul ca acesta îl socotim desfrânat şi mai mult îi prelungim epitimiile. Insă nu avem canon de a-l supune vinovăţiei adulterului dacă păcatul se va comite cu cea liberă de nuntă, căci, precum se spune, adultera spurcându-se se va spurca şi nu se va întoarce la bărbatul sau (Ier. 3, 1), şi cel ce ţine adulteră este fără de minte şi nelegiuit (Pilde 18, 22); dimpotrivă, cel ce a desfrânat nu se va opri de la împreuna vieţuire eu soţia lui. Drept aceea, femeia va primi pe bărbatul său dacă el s-a întors de la desfrâu; iar bărbatul va îndepărta de la casa sa pe cea întinată; şi nu este uşor a se găsi motivul în privinţa acestora, dar obiceiul aşa s-a ţinut.
9,19, 21, 26, 34, 37, 39, 58, 59, 77, 79, 80 Vasile cel Mare; 4 Grig. Nyssa

********************************************************

Reclame

Despre maria

IMPARTASANIA CU NEVREDNICIE(cu păcate opritoare) DUCE LA DEMONIZAREA OMULUI ******************************************************************************** .....Căci şi atunci diavolul a intrat în Iuda după ce s-a împărtăşit; diavolul n-a dispreţuit Trupul Stăpânului, a dispreţuit pe Iuda, pentru neruşinarea lui, ca să afli că în aceia care se împărtăşesc cu nevrednicie cu Dumnezeieştile Taine, în aceia, mai cu seamă, intră mereu diavolul, ca şi în Iuda atunci. Cinstea este de folos celor vrednici, dar cei care se bucură cu vrednicie de cinste îşi atrag mai mare osândă....... ******************************************************************************** ....De aici tu trebuie să vezi că diavolul tocmai asupra acelora are stăpânire, care cu nevrednicie se împărtăşesc din această Sfântă Taină, şi că ei înşişi se aruncă într-o osândă încă mai mare. Eu aceasta o zic nu pentru a vă înspăimânta de această sfântă masă, ci pentru a vă face mai cu luare aminte....... ******************************************************************************** ....Adică, precum hrana cea trupească, intrând într-un stomac bolnav, mai mult sporeşte boala, aşa hrana cea sufletească, gustându-se cu nevrednicie, mai mult măreşte răspunderea şi osânda. De aceea vă conjur să nu ascundem în sufletul nostru nici un gând păcătos, ci să curăţim inima noastră, căci noi suntem Biserica lui Dumnezeu, dacă facem aceasta!” (Cuvânt la Sfânta şi Marea Joi, în vol. Omilii la Postul Mare…, p. 138) ******************************************************************************** https://tainacasatoriei.wordpress.com/2011/11/02/sfantului-ioan-gura-de-aur-despre-sfanta-impartasanie/
Acest articol a fost publicat în despre divorț, Fără categorie, Pravila Bisericească. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Ieromonah Nicodim Sachelarie – DIVORTUL

  1. Pingback: In ce conditii Biserica Ortodoxa aproba divortul ? | DEASA IMPARTASIRE CU NEVREDNICIE

  2. Pingback: Ce sînt căsătoriile necanonice… | DEASA IMPARTASIRE CU NEVREDNICIE

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s