Ieromonah Nicodim Sachelarie -CASATORIA A DOUA

Related imageCASATORIA A DOUA
Cine se poate căsători a doua oară 
375. – Casatoria a doua este ingaduita de biserica numai ale celor ce au ramas vaduvi de tineri prin deces si n-au copii. Sf. Pavel sfatuieste la vaduvie casta, dar cine nu poate, mai bine sa se casatoreasca (Rom. 31; I Cor. 7, 39; Sf. Vasile 87). Daca sunt tineri, canonisirea va fi mai scurta si mai usoara, daca vor fi mai in varsta, canonisirea va fi mai aspra, ajungand pana la un an (I ec 8; Sf. Vasile 4). Cel casatorit a doua oara, nu mai poate fi hirotonisit (Ap. 17; VI ec. 3: Sf. Vasile 12). Slujba cununiei se face mai redusa si fara fast, iar preotul, n-are voie sa ia parte la masa lor (Neocez. 7.). „Nunta cea dintai este lege, a doua este iertare, iar cea de-a treia este calcare de lege”. -ILT, 205.-
376. – „Daca o femeie sau un barbat moare si celalalt se casatoreste, nu pacatuieste… dar daca ramane vaduv isi agoniseste mai multa slava la Domnul”. – Sf. Herma (sec. I-II) li, 4.
377. -„Dupa dascalul nostru, cei ce s-au casatorit a doua oara dupa legea omeneasca, sunt pacatosi, precum si cei ce cauta la femeie poftind-o pe ea. Ca nu numai cel ce preacurveste de fapt” este preacurvar, ci si cel ce voieste a preacurvi, fiindca nu numai fapta, ci si gandurile sunt vazute de Dumnezeu. Intr-adevar, sunt multi barbati si multe femei de 60-70 ani, care din pruncie de cand au primii invatatura lui Hristos, au ramas necasatoriti si ma bucura acest fapt, ca astfel de oameni se gasesc la toate neamurile”.  -Sf. Justin (160i) Apologia 1,15.
378. -„Am hotarat potrivit canonului (ap. 17), ca mirenilor celor ce liber si legiuit s-au casatorit a doua oara (dupa moartea sotului) si n-au trait in concubinaj, dupa ce au petrecut un oarecare timp in rugaciune si post, dupa iertarea spovedaniei, sa li se dea impartasania” -Laod. 7.
379. -„Pentru cei ce se casatoresc de mai multe ori, li se osandeste un timp de pocainta (1-2 ani) dar, ravna si credinta lor le scurteaza iar acest timp de pocainta” Neocez. 3..
380. -„Preotii, sa nu ia parte la masa celor casatoriti a doua oara, deoarece a doua nunta are nevoie de pocainta; si oare cine ar fi acel preot, care trebuie sa canoniseasca pe miri, ar voi sa participe la masa lor, aprobandu-le faptele prin participarea la ospat?”. -Neocez. 7.
381.”Canonul (Ap. 17), a oprit cu desavarsire de la slujba de preot, pe cel ce s-a casatorit de doua ori”. – sf.Vasile 12.-
382., -„Femeia, careia i s-a dus barbatul in tari departate si a disparut, daca se casatoreste cu altul mai inainte de a se incredinta despre moartea lui, se canoniseste ca o preacurva”. -Sf. Vasile 31.
383. -„Daca stapanii nu vor, vaduva sclava nu greseste mult, daca se casatoreste a doua oara, simuland ca a fost rapita. Deci, nu trebuie invinovatita, caci nu se judeca formele, ci viata ei legitima de a se casatori. Dar, i se aplica canonisirea nuntii a doua ” Sf. Vasile 53.
384. -„Daca femeia are duh necurat si sta legata, iar barbatul zice ca nu se poate infrana si vrea sa ia alta, in acest caz este preacurvie si nu se poate da un raspuns hotarat; insa dupa legea duhovniceasca, nu se poate recasatori pana ce nu moare sotia” Timotei 15.
385. -„In privinta celor ce se casatoresc a doua oara, canonul al patrulea al lui Vasile cel Mare zice ca unii au stabilit un an, iar altii doi (ani de epitimie); iar cei ce se casatoresc a treia oara si pe patru ani. Dar noi, zice, am primit obiceiul afurisirii in cinci ani, pentru cei ce se casatoresc a treia oara, fireste nedesfacandu-se casatoriile anterioare” Sf. Ioan Post. 19.
386. -„Cel ce se casatoreste a doua oara, nu se incununeaza (nu i se pun cununiile pe cap); ci chiar i se da canonisire de doi ani, iar cel ce se casatoreste a treia oara, cinci ani se canoniseste” Sf. Nichifor 2.
387 -„Cand se cununa a doua nunta, preotul la masa sa nu mearga, ci numai la biserica sa-i blagosloveasca pe dansii, iar in casa lor, sa nu mearga la cea de-a doua cununie” PBG. 51.
388. -„Cine va fi la a doua nunta, de va fi tanar si va muri femeia, de va putea rabda asa, dupa cuvantul apostolului, bine este, iar de nu va putea rabda asa, el sa ia a doua muiere; iar de va fi batran si se va insura a doua oara, acesta manie pe Dumnezeu, sa aiba pocanie trei ani si metanii cate 24 pe zi” PBG, 83.
Ieromonah Nicodim Sachelarie PRAVILA BISERICEASCĂ
http://www.sufletortodox.ro/arhiva/carti-documente/Nicodim%20Sachelarie%20-%20Pravila%20Bisericeasca.pdf

********************************************************

SF NICODIM AGHIORITUL

Pentru cei ce se însoară a doua şi a treia oară
Cel însurat a doua oară, după Canonul 4 al Marelui Vasilie, se opreşte de la Dumnezeieştile Taine un an sau doi;
iar după Canonul 2 al Sfântului Nichifor şi după primul răspuns a cel dintâi al lui Nichita, Episcopul Iracliei, nici nu se cunună.
După Canonul 5 al Sinodului din Neocesareea şi după acelaşi Nichita,nici preotul care i-a binecuvântat nu mănâncă la masa lor.
Nunta a treia, Grigorie Teologul o numeşte călcare de lege. Canonul 4 al Marelui Vasilie o numeşte multă poilgamie,Canonul 80 al aceluiaşi, mai mare decât desfrânarea şi Canonul 8(1) al aceluiaşi, o numeşte întinare şi spurcăciune a Bisericii.
Pentru aceasta, Canonul 4 al Sfântului Vasilie opreşte cinci ani de la împărtăşire pe cei însuraţi a treia oară.Tine seama ca ״La anul 921, pe vremea lui Constantin al VH-lea Porfirogenetul, s-a făcut un Tom sinodal ce se numeşte al unirii, care a rânduit ca celor însuraţi a doua oară, dacă sunt de patruzeci de ani şi nu au copii,
-să li se dea voie să ia şi a treia femeie, fiindcă nu au copii; dar să se canonisească cu a nu se împărtăşi cinci ani, fără de a-i împuţina nicidecum, şi după aceşti cinci ani, să se împărtăşească numai odată în an -la Sfânta înviere. Iar dacă au copii, nu li se dă voie niciodată să se însoare a treia oară.
Celor care sunt de treizeci de ani şi nu au copii, li s-a dat voie şi lor, pentru vârsta lor tânără şi lesne alunecoasă, să se însoare a treia oară, dar să nu se împărtăşească patru ani şi după aceştia să se împărtăşească numai de trei ori în fiecare an: la Paşti, la Naşterea lui Hristos şi la Adormirea Născătoarei de Dumnezeu; iar dacă au copii, cinci ani să se canonisească.
Iar celor ce sunt peste patruzeci şi cinci de ani, nu li se dă voie niciodată să se însoare a treia oară, chiar dacă nu vor avea copii”
Adica,cei care s-au despartit avand la baza motivle indicate mai sus,divortul lor este valabil inaintea lui Dumnezeu,altfel,daca s-au despartit din cu totul alte motive,divortul lor nu este valabil,adica,ei tot cununati raman inaintea lui Dumnezeu,si daca vor indrazni a se casatori ….a se angaja intr-o alta casatorie,casatoria ce o vor face nu este valabila inaintea lui Dumnezeu pentru ca motivle de divort nu sant conform legilor lui Dumnezeu,si prin urmare,chiar daca ei au facut o a doua casatorie,ea nu este valabila si tot in desfranare traiesc.
Apoi,daca cineva a avut toate motivele binecuvantate,adica cele lasate de Dumnezeu,cel care are dreptul sa se recasatoreasca,si cea pe care o ia trebuie sa fie la fel ca el,sa nu fie legata,adica divortul sa fie conform legilor lui Dumnezeu,adica si el sa aiba aceleasi pricini ,mai sus aratate.
Numai asa vor fi valabile cununiile lor inaintea lui Dumnezeu,altfel,nu sant valabile chiar daca au fost facute in Sf Biserica.
Reclame

Despre maria

IMPARTASANIA CU NEVREDNICIE(cu păcate opritoare) DUCE LA DEMONIZAREA OMULUI ******************************************************************************** .....Căci şi atunci diavolul a intrat în Iuda după ce s-a împărtăşit; diavolul n-a dispreţuit Trupul Stăpânului, a dispreţuit pe Iuda, pentru neruşinarea lui, ca să afli că în aceia care se împărtăşesc cu nevrednicie cu Dumnezeieştile Taine, în aceia, mai cu seamă, intră mereu diavolul, ca şi în Iuda atunci. Cinstea este de folos celor vrednici, dar cei care se bucură cu vrednicie de cinste îşi atrag mai mare osândă....... ******************************************************************************** ....De aici tu trebuie să vezi că diavolul tocmai asupra acelora are stăpânire, care cu nevrednicie se împărtăşesc din această Sfântă Taină, şi că ei înşişi se aruncă într-o osândă încă mai mare. Eu aceasta o zic nu pentru a vă înspăimânta de această sfântă masă, ci pentru a vă face mai cu luare aminte....... ******************************************************************************** ....Adică, precum hrana cea trupească, intrând într-un stomac bolnav, mai mult sporeşte boala, aşa hrana cea sufletească, gustându-se cu nevrednicie, mai mult măreşte răspunderea şi osânda. De aceea vă conjur să nu ascundem în sufletul nostru nici un gând păcătos, ci să curăţim inima noastră, căci noi suntem Biserica lui Dumnezeu, dacă facem aceasta!” (Cuvânt la Sfânta şi Marea Joi, în vol. Omilii la Postul Mare…, p. 138) ******************************************************************************** https://tainacasatoriei.wordpress.com/2011/11/02/sfantului-ioan-gura-de-aur-despre-sfanta-impartasanie/
Acest articol a fost publicat în Despre a doua și a treia căsătorie, Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Ieromonah Nicodim Sachelarie -CASATORIA A DOUA

  1. Pingback: Ce sînt căsătoriile necanonice… | DEASA IMPARTASIRE CU NEVREDNICIE

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s