SFANTUL IGNATIE BRIANCIANINOV-DESPRE VISE

Immagine correlataTrebuie sa stim si iarasi sa stim ca īn starea noastra, neīnnoita īnca prin har, nu suntem īn stare sa vedem alte vise īn afara de cele alcatuite de aiurarea sufletului si de bārfirea demonilor.
SFANTUL IGNATIE BRIANCIANINOV-DESPRE VISE
Īn vremea somnului omenesc, starea celui ce doarme este astfel rānduita de Dumnezeu, ca orice om se afla īntr-o deplina odihna. Aceasta odihna este atāt de deplina, īncāt omul, pe durata ei, pierde constiinta existentei proprii si intra īntr-o stare de uitare de sine. Pe timpul somnului, orice activitate care se face cu efort, īn mod deliberat, sub imperiul ratiunii si al vointei, conteneste: ramāne doar acea activitate care este indispensabila existentei si nu poate fi despartita de aceasta.
Īn corp, sāngele īsi continua miscarea, stomacul mistuie hrana, plamānii respira, pielea asuda; īn suflete continua sa se nasca gānduri, īnchipuiri si simtiri, īnsa nu dependent de ratiune si liberul-arbitru, ci prin lucrarea inconstienta a firii.
Din asemenea īnchipuiri, īnsotite de o gāndire si simtiri caracteristice, se alcatuieste visul.
El este adesea straniu, dat fiind ca nu apartine sistemului de īnchipuiri si cugetari voluntare si deliberate, ci apare spontan si de sine statator, potrivit legii si necesitatii firii.
Uneori visul poarta amprenta incoerenta a cugetarilor si īnchipuirilor voluntare, iar uneori constituie o urmare a dispozitiei sufletesti. Īn acest fel, visul īn sine īnsusi, nu poate si nu trebuie sa aiba nici o īnsemnatate. Asadar, este ridicola si cu totul ilogica dorinta unora de a vedea īn himerele viselor pe care le au, prevestiri asupra viitorului propriu sau asupra viitorului altora sau vreun oarecare alt tālc. Cum poate exista un lucru care nu are nici o pricina ca sa existe?
Demonii, care au cale libera spre sufletele noastre īn vremea cāt suntem treji, au cale libera spre ele si atunci cānd dormim. Si īn vremea somnului, ei ne ispitesc cu pacatul, amestecānd cu īnchipuirea noastra si īnchipuirea faurita de ei.
De asemenea, vazāndu-ne ca luam aminte la vise, se silesc sa ne faca visele cāt mai interesante, iar īn noi sa stārneasca o mai mare atentie fata de aceste naluciri, sa ne faca, īncetul cu īncetul, sa ne īncredem īn ele.
Aceasta īncredere este īntotdeauna īmpreunata cu parerea de sine, iar parerea de sine, falsifica modul īn care ne vedem cu mintea pe noi īnsine, iar drept urmare, īntreaga noastra activitate se lipseste de dreapta socoteala, exact ce le trebuie demonilor.
Celor ce au sporit īn parerea de sine, demonii īncep sa li se arate īn chip de īngeri de lumina, īn chip de mucenici si preacuviosi, chiar si īn chipul Maicii lui Dumnezeu si al lui Hristos Īnsusi, fericesc petrecerea lor, le fagaduiesc cununile ceresti, ridicāndu-i prin aceasta la īnaltimea parerii de sine si a trufiei. Aceasta īnaltime este, totodata, si prapastia pierzarii.
Trebuie sa stim si iarasi sa stim ca īn starea noastra, neīnnoita īnca prin har, nu suntem īn stare sa vedem alte vise īn afara de cele alcatuite de aiurarea sufletului si de bārfirea demonilor.
Asa cum, īn stare de veghe, din firea cazuta, rasar īn noi, sau sunt aduse de demoni īn chip statornic si neīncetat, cugete si īnchipuiri, si īn vremea somnului vedem vise doar prin lucrarea firii cazute si prin lucrarea demonilor.
Asa cum māngāierea noastra īn vreme de trezie sta īn strapungerea inimii, care se naste din constiinta pacatelor noastre, din aducerea-aminte de moarte si de judecata lui Dumnezeu (numai ca aceste gānduri apar īn noi din harul lui Dumnezeu, care traieste īn noi, sadit prin Sfāntul Botez, si sunt aduse de īngerii lui Dumnezeu, potrivit starii noastre de oameni aflati sub pocainta) tot asa si īn somn, foarte rar, la mare nevoie, īngerii lui Dumnezeu ne īnfatiseaza fie sfārsitul nostru, fie muncile din iad, fie īnfricosata judecata care īncepe odata cu apropierea mortii si continua dupa moarte.
Aceste vise ne aduc frica de Dumnezeu, strapungerea inimii, plānsul pentru noi īnsine.
Asemenea vise se dau, īnsa, foarte rar unui nevoitor, sau chiar si unui pacatos vadit si īnrait, prin osebita si nestiuta iconomie a lui Dumnezeu; sunt date rar nu din zgārcenia Dumnezeiescului har, fata de noi nu! Ci din acea pricina, ca tot ce se īntāmpla cu noi īn afara rānduielii obisnuite ne duce la parere de sine si clatina īn noi smerenia, care este neaparat trebuincioasa pentru māntuirea noastra.[…]
Bibliografie: Sfāntul Ignatie Briancianinov „Despre Īnselare” Editura: Schitul romānesc Lacu Sf Munte Athos 1999
Ierom. Ioan Iaroslav, Cum sa ne mantuim
Anunțuri

Despre maria

IMPARTASANIA CU NEVREDNICIE(cu păcate opritoare) DUCE LA DEMONIZAREA OMULUI ******************************************************************************** .....Căci şi atunci diavolul a intrat în Iuda după ce s-a împărtăşit; diavolul n-a dispreţuit Trupul Stăpânului, a dispreţuit pe Iuda, pentru neruşinarea lui, ca să afli că în aceia care se împărtăşesc cu nevrednicie cu Dumnezeieştile Taine, în aceia, mai cu seamă, intră mereu diavolul, ca şi în Iuda atunci. Cinstea este de folos celor vrednici, dar cei care se bucură cu vrednicie de cinste îşi atrag mai mare osândă....... ******************************************************************************** ....De aici tu trebuie să vezi că diavolul tocmai asupra acelora are stăpânire, care cu nevrednicie se împărtăşesc din această Sfântă Taină, şi că ei înşişi se aruncă într-o osândă încă mai mare. Eu aceasta o zic nu pentru a vă înspăimânta de această sfântă masă, ci pentru a vă face mai cu luare aminte....... ******************************************************************************** ....Adică, precum hrana cea trupească, intrând într-un stomac bolnav, mai mult sporeşte boala, aşa hrana cea sufletească, gustându-se cu nevrednicie, mai mult măreşte răspunderea şi osânda. De aceea vă conjur să nu ascundem în sufletul nostru nici un gând păcătos, ci să curăţim inima noastră, căci noi suntem Biserica lui Dumnezeu, dacă facem aceasta!” (Cuvânt la Sfânta şi Marea Joi, în vol. Omilii la Postul Mare…, p. 138) ******************************************************************************** https://tainacasatoriei.wordpress.com/2011/11/02/sfantului-ioan-gura-de-aur-despre-sfanta-impartasanie/
Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s