Nu putem spune că-l iubim pe aproapele nostru atâta vreme cât există un singur om pe care nu-l iubim….

Immagine correlata
„dacă nu ți-e milă de păcătosul care va fi chinuit în foc, înseamnă că nu este în tine harul lui Dumnezeu”
acolo unde e iubirea de vrăjmași, acolo e Duhul Sfânt;
„Cine zice că este în lumină, și pe fratele său îl urăște, acela este în întuneric până acum. Cine iubește pe fratele său rămâne în lumină”
iubirea de vrăjmași este absolut necesară pentru îelegerea tainelor dumnezeiești.”120
***********************
VI. Iubirea de vrăjmași, semn și criteriu al desăvârșirii duhovnicești
Referindu-se la porunca dată de Hristos în legătură cu iubirea vrăjmașilor: „Fițdesăvârșiți precum Tatăl vostru Cel ceresc desăvârșit este” (Mt. 5, 48), mulți Părinți privesc iubirea vrăjmașilor drept semn al desăvârșirii duhovnicești115.
Iubirea de vrăjmași este cu adevărat un criteriu al împlinirii celei dintâi porunci, aceea
de a-L iubi pe Dumnezeu (Mt. 22, 37-38), pentru că, potrivit cuvintelor Sfântului Ioan Teologul: „Dacă spune cineva că-L iubește pe Dumnezeu, dar pe fratele său îlurăște, mincinos este [...] Cine iubește pe Dumnezeu iubește și pe fratele său” (1 In.4, 20-21).
Sfântul Maxim Mărturisitorul repetă chiar această ultimă afirmație,spunând: „Cel ce iubește pe Dumnezeu cu siguranță iubește și pe aproapele.11Bineîeles, această iubire este de asemenea un criteriu al împlinirii celei de-a doua porunci, asemănătoare cu cea dintâi (cf. Mt. 22, 39): nu putem spune că-l iubim pe aproapele nostru atâta vreme cât există un singur om pe care nu-l iubim. Și, după cumscrie Sfântul Ignatie Briancianinov, „iubirea vrăjmașilor este treapta cea mai înaltă aiubirii de aproapele”117.
Ea este deci, spune Sfântul Maxim Mărturisitorul, semn și criteriu al dobândirii celei„mai mari avuții, care este dragostea desăvârșită. Căci e cu neputiă să o aibă pace asta cel ce nu iubește pe toți oamenii la fel118Sfântul Siluan crede și el că iubirea de vrăjmași este un criteriu al iubirii luiDumnezeu. „Cel ce gândește rău despre vrăjmașii lui nu are în el iubirea luiDumnezeu.” „Iubirea lui Dumnezeu” înseamnă deopotrivă iubirea omului pentrDumnezeu, dar și iubirea lui Dumnezeu pentru om. La întrebarea: „Cum pot ști dacă Domnul mă iubește sau nu?” starețul răspunde: „Iată câteva semne: dacă te lupți cutărie cu păcatul, Domnul te iubește. Dacă iubești pe vrăjmașii tăi, ești și mai iubit de Domnul. Iar dacă-ți dai viața pentru ceilalți, ești foarte iubit de Domnul, Care șia datși El via pentru noi.
Aceste afirmații ar părea paradoxale dacă am deduce din ele că Dumnezeu ar putea să nu-l iubească pe om, în timp ce lam auzit de nenumărate ori pe stareț spunând că El îi iubește pe toți oamenii, fără excepție, inclusiv pe cei păcătoși. S-ar putea iarăși crede că iubirea lui Dumnezeu ar fi când mai mare, când mai mică și că Dumnezeu îiubește pe cei care-I împlinesc voia mai mult decât pe ceilalți, ceea ce nu corespunde afirmației stăruitoare că El îi iubește pe toți oamenii deopotrivă. De fapt, aici starețul nu vorbește din perspectiva lui Dumnezeu, care-Și revarsă Iubirea Sa asupra tuturor
116.Capete despre dragoste, I, 23.
117.Offrande au monachisme contemporain, trad. de Ierom. Simeon, sub titlul:Introduction à la traditionascétique de l’Orient chrétien. Les miettes du festin, Sisteron, 1978, p. 193.
118.Sf. Maxim Mărturisitorul,Capete despre dragoste, I, 61. cf. II, 10, 49. A se vedea, de asemenea, MarcuAscetul, Despre cei ce cred că se îndreptează din fapte, 47 și Sf. Ignatie Briancianinov,op. cit., p. 137.
deopotrivă, ci din perspectiva omului, care simte și primește mai mult sau mai puțina această iubire, potrivit gradului său de curăție și virtute. În acest caz trebuie să avem în vedere numeroase alte pasaje din scrierile sale în care el mărturisește că iubirea de vrăjmași te face să cunoști în chip siit în sufletul tău cât de mult ne iubeștDumnezeu, sau că ai iubirea Domnului cu tine.
De asemenea, Sfântul Siluan crede că iubirea de vrăjmași este și un criteriu al adevăratei cunoașteri a lui Dumnezeu. „Cel care vrea să-L cunoască pe Dumnezetrebuie să-și iubească vrăjmașii. În schimb „cel ce gândește rău despre vrăjmașii lui[...] nu cunoaște pe Dumnezeu”; „cel ce nu iubește pe vrăjmașii lui nu poate cunoaștepe Domnul, nici dulceața Duhului Sfânt”.
Am văzut că întradevăr iubirea de vrăjmași ne face să cunoaștem – prin împlinirea imitării lui Dumnezeu și a asemănăriicu El și, în chip nedespărțit, prin „învățătura” Duhului Sfânt – ceea ce estDumnezeu în chip esențial, adică Iubire (1 In. 4, 8).
Fericitul Arhimandrit Sofroniconsideră deosebit de importantă această recunoaștere a iubirii de vrăjmași drept criteriu al adevăratei contemplii și cunoașteri a lui Dumnezeu 119
; el spune chiar:„mărturia esențială a întregii sale vii e că iubirea de vrăjmași este absolut necesarăpentru îelegerea tainelor dumnezeiești.120
 Vom observa că această conceie – pecare am întâlnito deja la Sfântul Diadoh al Foticeei, deși nu atât de puternic afirmată– coboară direct din cea a Sfântului Apostol Ioan:
„Cine zice că este în lumină, și pe fratele său îl urăște, acela este în întuneric până acum. Cine iubește pe fratele său rămâne în lumină” (1 In. 2, 9-11).
Criteriu al iubirii și al cunoașterii lui Dumnezeu, iubirea de vrăjmași este, deasemenea, și un criteriu al unirii cu Dumnezeu, al comuniunii cu El, al prezenței în om a harului și al sălășluirii Duhului Sfânt. Starețul o spune în repetate rânduri: „cel ce nu iubește pe vrăjmașii lui nu poate cunoaște […] dulceața Duhului Sfânt”; „cine nu iubește pe vrăjmași n-are în el harul lui Dumnezeu”; cine „nu vrea să se roage pentru vrăjmași” dovedește că „n-a primit pe Duhul Sfânt”; „dacă nu ți-e milă de păcătosul care va fi chinuit în foc, înseamnă că nu este în tine harul lui Dumnezeu”. În schimb,„unde e Duhul Domnului, acolo domnesc negreșit smerita iubire de vrăjmași șrugăciunea pentru lume”, și acolo unde e iubirea de vrăjmași, acolo e Duhul Sfânt;când vei iubi pe vrăjmași, să știi că un mare har dumnezeiesc locuiește în tine”.
Nu putem spune că-l iubim pe aproapele nostru atâta vreme cât există un singur om pe care nu-l iubim….Și, după cum scrie Sfântul Ignatie Briancianinov, „iubirea vrăjmașilor este treapta cea mai înaltă a iubirii de aproapele”…
119.Părintele Sofronie stăruie mult asupra acestui ultim aspect. A se vedea,Viața Sfântului Siluan Athonitul, passim.
120.Cf.ibidem, p. 252.

TEXT PRELUAT DE AICI

Immagine correlata

Anunțuri

Despre maria

IMPARTASANIA CU NEVREDNICIE(cu păcate opritoare) DUCE LA DEMONIZAREA OMULUI ******************************************************************************** .....Căci şi atunci diavolul a intrat în Iuda după ce s-a împărtăşit; diavolul n-a dispreţuit Trupul Stăpânului, a dispreţuit pe Iuda, pentru neruşinarea lui, ca să afli că în aceia care se împărtăşesc cu nevrednicie cu Dumnezeieştile Taine, în aceia, mai cu seamă, intră mereu diavolul, ca şi în Iuda atunci. Cinstea este de folos celor vrednici, dar cei care se bucură cu vrednicie de cinste îşi atrag mai mare osândă....... ******************************************************************************** ....De aici tu trebuie să vezi că diavolul tocmai asupra acelora are stăpânire, care cu nevrednicie se împărtăşesc din această Sfântă Taină, şi că ei înşişi se aruncă într-o osândă încă mai mare. Eu aceasta o zic nu pentru a vă înspăimânta de această sfântă masă, ci pentru a vă face mai cu luare aminte....... ******************************************************************************** ....Adică, precum hrana cea trupească, intrând într-un stomac bolnav, mai mult sporeşte boala, aşa hrana cea sufletească, gustându-se cu nevrednicie, mai mult măreşte răspunderea şi osânda. De aceea vă conjur să nu ascundem în sufletul nostru nici un gând păcătos, ci să curăţim inima noastră, căci noi suntem Biserica lui Dumnezeu, dacă facem aceasta!” (Cuvânt la Sfânta şi Marea Joi, în vol. Omilii la Postul Mare…, p. 138) ******************************************************************************** https://tainacasatoriei.wordpress.com/2011/11/02/sfantului-ioan-gura-de-aur-despre-sfanta-impartasanie/
Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s