ÎN SMERENIE SE DESCOPERĂ DUMNEZEU

Immagine correlata
Concluzii
Pentru ca studiul nostru să fie complet, ar fi fost de adăugat aici tot ceea ce starețul spune despre iubirea de aproapele, pentru că, într-adevăr, iubirea vrăjmașilor nu este decât o situație specială a acestei iubiri, și tot ceea ce se rostește despre una este valabil și pentru cealaltă. Am văzut că tema iubirii de vrăjmași este strâns legată îscrisul starețului de cealaltă temă care-i este caracteristică: iubirea lui Dumnezeu fațăde ti oamenii și iubirea pe care noi înșine se cuvine, de asemenea, să o avem pentru ei și față de toate celelalte făpturi ale lui Dumnezeu. Stăruința asupra universalității acestei iubiri – ca și a iubirii pe care toți oamenii se cuvine să o aibă pentru Dumnezeu– este una dintre trăsăturile originale ale învățăturii duhovnicești a Sfântului Siluan.
Iubirea de vrăjmași stă, de asemenea, în strânsă legătură cu alte două teme fundamentale ale spiritualității starețului: smerenia și pocăința, despre care am arătat în paginile de mai înainte că, la rândul lor, sunt legate de acest cuvânt al său:
„Ține-țimintea în iad și nu deznădăjdui!”
Comparând gândirea starețului cu cea a Păriilor care au viuit înainte de el, am văzut că tema iubirii de vrăjmași ocupă în scrisul său un loc pe care nu-l aflăm la niciun alt Părinte. Spre deosebire de ceilalți Pării, care cel mai adesea nu vorbesc decât ocazional despre iubirea vrăjmașilor și referindu-se doar la anumite laturi ale ei, înscrisul Sfântului Siluan, în jurul îndemnului la iubirea de vrăjmași, se structurează –element cu totul original – o bogată învățătură duhovnicească, dată de pe cele maiînalte culmi ale vieții mistice.
După cum, pe drept cuvânt, a subliniat Arhimandritul Sofronie, nici un alt Părinte n-făcut atât de vădit faptul că iubirea de vrăjmași este nu numai un criteriu al adevăratei iubiri de aproapele și de Dumnezeu, ci și criteriul adevăratei cunoașteri alui Dumnezeu, al dobândirii harului și al sălășluirii în om a Duhului Sfânt. Și de aceea nici un alt Părinte n-a arătat ca el influența crucială pe care viuirea noastră de zi cu zi, atât în împrejurările cele mai obișnuite, cât și în cele dificile, o are asupra formelor celor mai înalte de trăire mistică – de vreme ce însăși vederea lui Dumnezeu depinde de ea –, ca și asupra soartei noastre în veșnicie, pentru că ea este condițifundamentală a mântuirii și îndumnezeirii noastre.
Locul esențial pe care starețul îl acordă în învățătura sa iubirii de vrăjmași este fărănici o îndoială legat de felul propriu în care a înaintat pe cale și de propria sa nevoiă duhovnicească. Scrierile sale ne oferă, îngemănate, o sumă de învățături și un ansamblu de mărturii de viață și trăire lăuntrică. Faptul că se sprijină pe o experiență personală explică atât caracterul lor simplu, concret și emoționant care impresionează pe toți care le citesc, cât și lucrarea lor duhovnicească în cei care se apropie de ele cu duhul cuvenit.
Comparate cu învățăturile celor mai mulți Pării pe aceeași temă – al căror scop estcel mai adesea pedagogic –, învățăturile Sfântului Siluan oglindesc o experiență duhovnicească de mare elevație, care se întâlnește cu cea a Sfântului Simeon NoulTeolog (Părinte de care socotim că Sfântul Siluan se apropie cel mai mult) cât priveșttema compătimirii universale, și cu cea a Sfântului Isaac Sirul, în privia legăturistrânse dintre iubirea de vrăjmași și cunoașterea lui Dumnezeu, așa cum este ea exprimată de Sfântul Ioan Teologul în prima sa epistolă. Potrivit acestei experiențe ,atunci când vorbește despre iubirea de vrăjmași – care poate cunoaște diferite trepte,după cum am arătat în paginile anterioare, cu riscul de a fi considerați prea analitici –,Sfântul Siluan se referă la cea care se practică pe treptele cele mai înalte. Prin urmare, exigența sfaturilor pe care le dă în această priviă este și ea foarte mare.
Citind cele ce scrie Sfântul Siluan, nu poți să nu-ți pui aceeași întrebare pe care I-au pus-o Apostolii lui Hristos: „Așadar, cine poate să se mântuiască?” (Mt. 19, 25).
Răspunsul Sfântului Siluan este în esență același cu cel al lui Hristos: „La oameni lucrul e cu neputiă , dar la Dumnezeu toate sunt cu putiă” (Mt. 19, 26). Starețul avea o siire atât de profundă a neputiei, slăbiciunii și păcătoșeniei sale, încât se socotea pe sine demn de chinurile iadului și toată nădejdea șio punea numai înbunătatea lui Dumnezeu.
Potrivit propriei sale experiențe, porunca de a-i iubi pe vrăjmași, atât de potrivnică pornirilor naturii noastre păcătoase, nu poate fi împlinită decât prin puterea harului dăruit de Hristos în Duhul Sfânt. Astfel că iubirea de vrăjmași apare în învățătura Sfântului Siluan drept o virtute harismatică în chipul cel mai propriu, iar felul stăruitor în care vorbește despre ea constituie o trăsătură originală a învățăturii sale.
Starețul era foarte conștient de strădaniile și jertfele pe care trebuie să le facă omul casă primească acest mare dar.
Cunoscând din proprie experiență greutățile viiduhovnicești, având compătimire pentru slăbiciunile tuturor oamenilor, el nu neînfățișează doar un țel înalt, care – chiar dacă este în sine o puternică chemare ladesăvârșire și un impuls eficace pentru împlinirea poruncii lui Dumnezeu – rămâne fără îndoială greu de atins. El ne pune înainte o rânduială de viă duhovnicească,despre care spune în repetate rânduri că e la îndemâna fiecărui om, în care cea mai mică strădanie este binevenită și, dacă se face în duh de căiă și rugăciune, cu ajutorul lui Dumnezeu, este curând încununată de roade. De asemenea, starețul oferă  fiecăruia dintre noi un criteriu sigur pentru a ne măsura, fără primejdie de înșelare, sporirea în iubirea de aproapele și în iubirea și în cunoașterea lui Dumnezeu.
Iar aflarea măsurii proprii ne va ajuta în mod sigur să stăruim în smerenie și în siire a slăbiciunii noastre.
Și, în chip minunat, în chiar adâncul acestei slăbiciuni Își  arată  Dumnezeu  puterea Sa, și în smerenie I se descoperă El omului.

Iar viața Sfântului este cea mai grăitoare mărturie a acestui adevăr.

Surse:
Jean-Claude Larchet,
 Dumnezeu este Iubire. Mărturia Sfântului Siluan Athonitul

 

 
Anunțuri

Despre maria

IMPARTASANIA CU NEVREDNICIE(cu păcate opritoare) DUCE LA DEMONIZAREA OMULUI ******************************************************************************** .....Căci şi atunci diavolul a intrat în Iuda după ce s-a împărtăşit; diavolul n-a dispreţuit Trupul Stăpânului, a dispreţuit pe Iuda, pentru neruşinarea lui, ca să afli că în aceia care se împărtăşesc cu nevrednicie cu Dumnezeieştile Taine, în aceia, mai cu seamă, intră mereu diavolul, ca şi în Iuda atunci. Cinstea este de folos celor vrednici, dar cei care se bucură cu vrednicie de cinste îşi atrag mai mare osândă....... ******************************************************************************** ....De aici tu trebuie să vezi că diavolul tocmai asupra acelora are stăpânire, care cu nevrednicie se împărtăşesc din această Sfântă Taină, şi că ei înşişi se aruncă într-o osândă încă mai mare. Eu aceasta o zic nu pentru a vă înspăimânta de această sfântă masă, ci pentru a vă face mai cu luare aminte....... ******************************************************************************** ....Adică, precum hrana cea trupească, intrând într-un stomac bolnav, mai mult sporeşte boala, aşa hrana cea sufletească, gustându-se cu nevrednicie, mai mult măreşte răspunderea şi osânda. De aceea vă conjur să nu ascundem în sufletul nostru nici un gând păcătos, ci să curăţim inima noastră, căci noi suntem Biserica lui Dumnezeu, dacă facem aceasta!” (Cuvânt la Sfânta şi Marea Joi, în vol. Omilii la Postul Mare…, p. 138) ******************************************************************************** https://tainacasatoriei.wordpress.com/2011/11/02/sfantului-ioan-gura-de-aur-despre-sfanta-impartasanie/
Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s