Părintele Justin despre pictura Părintelui Arsenie Boca

JERTFA UITATĂ. Intelectualii români şi Biserica – dialog cu Părintele Justin Pârvu

Vreau să lămuresc niște lucruri la această postare făcută de Mănăstirea Petru Vodă.Si am să adaug si eu niște complectări.

***********

UCENICII PR IUSTIN DE LA PETRU VODĂ SPUN:

„Cu ani în urmă câţiva dintre noi l-am întrebat pe Părintele Justin despre Părintele Arsenie Boca câteva lucruri care ne nedumereau. Nu am fost singurii, multă lume a întrebat şi a primit răspuns după puterea fiecăruia.
În deliberările pentru canonizarea Părintelui Arsenie Boca au apărut foarte multe mărturii, atît despre lucrările dumnezeieşti săvîrşite în vieţile oamenilor prin credinţa sa, cît şi contestări înverşunate.
Mănăstirea noastră nu are o opinie unilaterală despre un subiect atît de complex precum viaţa, personalitatea şi activitatea Părintelui Arsenie Boca, însă ne vom aduce, încet încet, şi noi contribuţia de mărturii, în măsura în care ne va lumina Dumnezeu. Deocamdată însă nu ne exprimăm nicidecum opiniile şi mărturiile noastre personale, ci numai ceea ce ne-a răspuns Părintele Justin. Răspunsurile Cuvioşiei Sale sunt în număr mare, date multora dintre ucenicii şi ucenicele sale. Redăm doar cîteva, pentru început:
Întrebare: Care sunt scrierile autentice ale Părintelui Arsenie, şi cum să le diferenţiem de sutele de scrieri care i se atribuie? Fiindcă nu poate fi judecată ortodoxia cugetării cuiva pe textele altcuiva.
Răspunde pr Iustin: Cărţile scrise de Părintele Arsenie sunt numai două: Cărarea Împărăţieişi Cuvinte vii. Restul sunt probabil compilaţii alcătuite de alte persoane, modificate sau cu totul inventate de aceia. Ortodoxia Părintelui Arsenie se poate căuta în cele două cărţi ale sale.
Întrebare: Cum se explică mulţimea erorilor din erminia picturii de la Drăgănescu?
Răspunde pr Iustin: Drăgănescu este o expresie a artistului. Dar este o greşeală pe care Dumnezeu i-a iertat-o, pentru mulţimea uriaşă a faptelor lui bune din restul vieţii sale. Sunt convins că s-a pocăit de acele picturi, dar n-a mai fost vreme să schimbe ceva.

––

adaug și eu un cuvânt : deci fără să aibă o pocăință pe față pr Iustin presupune după mintea dînsului că s-a pocăit!….dar noi mergem pe presupuneri?sau pe dovezi?asta e sfințenia?A tîta timp cît Dumnezeu nu a îngăduit să fie măcar o dovadă publică,nu putem merge pe presupunerea nimănui . Apoi , iartă Dumnezeu erezia?dacă s-a pocăit trebuia măcar să dea ordine să șteargă pictura dacă el era neputincios…dar nu avem nici măcar o dovadă….-
Sfantul Ciprian al Cartaginei a spus ca:
„PENTRU CEL ERETIC ASA ZISA „MUCENICIE(MOARTEA PENTRU CREDINTA LUI)ESTE PEDEAPSA PENTRU EREZIA SI HULA IN CARE A STARUIT NU ESTE MUCENICIE !”    
„asemenea oameni, chiar daca au fost ucisi in numele credintei lor, nu-si vor spala nici cu sange greselile lor. Vina dezbinarii e grava, de neiertat, si suferinta n-o poate purifica. Nu poate fi martir cel ce nu este cu Biserica. (…) Nu pot ramane cu Dumnezeu cei ce nu vor sa fie uniti cu Biserica lui Dumnezeu. Chiar daca vor arde pe rug sau vor fi dati fiarelor salbatice, aceea nu va fi coroana credintei, ci pedeapsa tradarii, si nu sfarsitul glorios al celui cu virtute religioasa, ci moartea din disperare. Unul ca acestia poate fi ucis, dar nu poate fi incoronat.
Marturiseste ca e crestin, ca si diavolul care adesea minte ca e Hristos, caci Insusi Domnul ne atrage luarea-aminte si zice:
«Multi vor veni in numele Meu spunand: Eu sunt Hristos, si pe multi vor insela.» Dupa cum el nu e Hristos, chiar daca inseala cu numele, la fel nu poate fi crestin cine nu ramane in Evanghelia lui Hristos si a adevaratei credinte” [221; 444].
Si daca nu sunt vrednici de cinstire martirii ereticilor, insemna ca nici martirii neopaganilor nu sunt mai presus (desi sunt promovati deseori ca exemple de ravna pentru adevarata credinta). Diavolul a vazut cat de mult a rodit sangele martirilor crestini, si a vrut sa insele lumea prin proprii sai martiri, numiti de catre Sfintii Bisericii drept „minciuno-martiri”.
În cazul acestor nefericiţi, mă gândesc  la Sinodul de la Laodiceea care a hotarât că:
„niciun creştin nu se cuvine să părăsească pe martirii lui Hristos şi să se ducă la pseudo-martiri adică la ai ereticilor, sau la cei ce mai înainte au fost eretici; căci aceştia sunt straini de Dumnezeu. Deci cei ce se vor duce la dânsii sa fie anatema” – Canonul 34, [63; 225].
si atunci zic și eu: cum poate să spună pr Iustin că a fost iertat ptr mulțimea faptelor bune?care fapte bune?că dădea păcatele oamenilor pe față?care fapte bune?că a adus oamenii la credința lui Boca?, de fapt la ereziile lui Boca.
–––-                   
Întrebare: Deci pictura de la Drăgănescu nu reflectă gândirea dogmatică a Părintelui Arsenie? Seamănă perfect cu pictura post-modernă din America şi Rusia anilor 50!
Răspunde pr Iustin:  Faptele lui, minunile lui, puterea lui Hristos din el, credinţa lui reflectă gândirea dogmatică a Părintelui Arsenie. Nu pictura de la Drăgănescu, care este cu totul aparte faţă de predania iconografică ortodoxă şi pe care n-o putem include în tradiţia ortodoxă, fiindcă este o artă înscrisă în curentul acesta post-modernist. La fel ca şi anumite texte imnografice ale lui Sandu Tudor, care n-a greşit dogmatic doar pentru că s-a exprimat cu un limbaj mai aşa… E pur şi simplu o latură a artiştilor din ei, necanonică, însă Dumnezeu i-a iertat pentru aceste lucruri necanonice, pentru mărimea dragostei lor faţă de El.

–––––

si atunci zic și eu :au iertare cei care-i cinstesc pe eretici?nu spune Sfântul Ioan Gură de Aur:
„ că duşmani ai lui Hristos sunt nu numai ereticii, ci şi cei aflaţi în comuniune cu ei.
Ai indrazni oare sa te apropii si sa vorbesti cu unii care au fost prinsi si condamnati pentru ca au incercat sa puna mina pe putere?
Eu nu cred.Nu-i oare absurd sa fugi cu atita graba de oamenii care fac rau unui om,dar sa-ti faci prieteni pe cei ce au ocarit pe Dumnezeu si sa praznuiesti tu,care te inchini Celui rastignit cu cei ce l-au rastignit(se refera la iudei)?Aceasta nu numai prostie,ci si cumplita nebunie!”

–––-

Întrebare: Şi cum să ne raportăm deci faţă de unicitatea aceasta a picturii de la Drăgănescu?
Răspunde pr Iustin Ca faţă de orice patrimoniu cultural, dar nu poate fi integrat în tradiţia artei patristice. O parte a poeziei lui Radu Gyr este diferită de atitudinea ortodoxă, canonică, dar existenţa acelor poezii nu înseamnă că Gyr nu era ortodox.

–––––

zic și eu: un răspuns f ambiguu…Ca faţă de orice patrimoniu cultural”…păi ce treabă are cultura cu sfințenia pr Boca…deci e limpede că pictura e eretică si nu vor să recunoască!!deci se pare că nici pr Iustin nu știa că pictura era eretică?

––––––

Întrebare: Dar de ce sunt aşa de vehemenţi unii Părinţi împotriva Părintelui Arsenie?
Răspunde pr Iustin: Păi, l-au judecat într-un anume moment şi au rămas la acel moment, nu au privit viaţa lui în ansamblu.

–––

adaug și eu un cuvânt :Este cineva care inseala.Inselatorul .El inseala prin virtute .Cind virtutea ii seveste,el ii da imbold spre virtute ca si Dumnezeu,dar si mindrie,care e virful pactelor.Si aceasta e cea mai vicleana,cea mai ascunsa,cea mai puternica ispita.Ispita pe care o rezerva diavolul sfintilor, calugarilor nevoitori,ostenitorilor ispita cea de sus,cea de-a dreapta,ispita vrdeniciei,ispita Sfinteniei.Ca stie vrajmasul cel de obste al nostru si prin indreptari a bate razboi,spune Sf Efem Sirul .
Si orce calitati ar avea,daca nu-i dumnezeiasca,nimica nu-i.Tactica diavolului ar fi usor de biruit daca s-ar cunoaste un singur lucru ca poate exista virtute de la diavol.Si daca e asa,apoi  nu e cu putinta de deosebit decit intr-un singur chip:prin ascultarea neconditionata de Biserica,prin intrarea in rinduiala.Diavolul nu incape in rinduiala.Biserica tine dreptarul permanent al adevarului si al virtutii.
Spune ca diavolul este mai primejdios in virtutiile noastre satisfacute decit in vicii,caci diabolic nu-i a face raul ci a-l boteza cu nume de bine,de a schimba continutul si sensul cuvintelor,de  a spune una si a intelege alta,de a inverti si ruina interior criteriile adevarului.Singura metoda de a scapa de acest diavol psiholog consta in sporirea sentimentului nostru de a fi complici la tot raul din lume.Aceasta e drumul adevaratei  sfintenii.
Intreaba Sf Isac Sirul:ce este desavirsirea?si raspunde tot el:
„O prapastie de smerenie”.Dar oare ce este smerenia?”sa te arunci pe tine mai prejos de toata faptura, spun sfintii.Adica ,sa fiu desavirsit in ascultare de(Biserica)sa nu te crezi mai vrednic decit altul ,sa nu te increzi in mintea ta si in faptele tale.
Hristos a lasat nu numai mila,pocainta si iertare,ci si gheena.Hristos este acelasi ieri,si astazi si in veac,nu numai bun milos iertator ci si judecator”. 
deci să nu ne uităm numai  la virtuțile lui,ci la dreapta credință

––-

Întrebare: Unii spun că Părintele Arsenie, cât era în închisoare, s-a dezis de ataşamentul său faţă de doctrina naţionalistă pe care o iubea.
Răspunde pr Iustin: Dacă s-ar fi dezis, nu l-ar fi prigonit comuniştii toată viaţa.
Întrebare: Părintele Arsenie Papacioc spune că nu respecta canoanele vieţuirii monahale – era apropiat de Maica Stareţă, purta haine mireneşti.
Răspuns:  Şi Părintele Arsenie (Papacioc) e apropiat faţă de Maica Stareţă. Şi eu sunt apropiat de Maica Stareţă! (Zâmbeşte) Orice duhovnic de mănăstire de maici trebuie să fie apropiat de cea care păstoreşte sufletele celor pentru care el se chezăşuieşte. Dar ce e important e că o viaţă în prigoană nu se judecă la fel cu o viaţă în care omul are libertate de mişcare şi de exprimare. Părintele Arsenie Boca n-a ales de bună voie să calce anumite canoane; a fost silit de împrejurări, la fel ca şi noi, cei din închisori. Noi n-am avut cum să ţinem canoanele, şi am purtat haine mireneşti vărgate ani de zile. E vorba de o situaţie grea, de prigonire. Părintele Arsenie era un mare ascet.
Întrebare: Dar de ce şi-a pictat propriul chip în icoanele Sfinţilor?
Răspunde pr Iustin : Neputinţa lui ca artist. Foarte mulţi iconari fac această greşeală inconştientă. De exemplu, marele şi neîntrecutul iconar Pansellinos! Toţi Sfinţii lui seamănă cu el!

–––-

adaug și eu un cuvânt :oare?neputința lui?sau duhul care l-a luminat să picteze așa ceva?

––––-

Întrebare: Cine este Părintele Arsenie Boca pentru Biserică, pentru noi ca ţară?
Răspunde pr Iustin:  Este un apostol cu o lucrare uriaşă, care creşte mereu. Toate greşelile lui i s-au iertat pentru această lucrare mare, şi nu numai că i s-au iertat, dar mijloceşte pentru iertarea greşelilor noastre.

––––

zic și eu: apostol?!!apostol care a adus ereticii în casa noastră ?si i-a pus la aceiași masă cu Sfinții noștri?așa au făcut Sfinții?

–––––

Întrebare: Şi ce facem totuşi cu aceste picturi neortodoxe, că lumea le ia ca direcţie de urmat, le multiplică, etc.?
Răspunde pr Iustin: Le evităm. Icoanele adevărate făcute de Părintele Arsenie sunt oamenii pe care i-a întors la Hristos şi la Ortodoxie. Aceia sunt icoanele lui reale. Sunt şi unele din cele pictate, dar mai puţin.

–––––

zic și eu: le evităm?așa spuneau Sfinții?deci se vede clar că nu s-a împotrivit picturii eretice a pr Boca?care oameni i-a întors la ortodoxie?poate la ortodoxia lui Boca,sau mai bine zis la ereziile lui Boca,ca să poată să-l cinstească ca Sfânt si lumea odată cu el să-l accepte cu toate ereziile lui.

–––––

Întrebare: Dar cu mulţimea de fanatisme şi obiecte de cult care sunt folosite în comerţul acesta bisericesc cu privire la Părintele Arsenie ce e de făcut? Circulă nişte picturi pietiste, făcute de oameni credincioşi, dar tare netalentaţi. Tot felul de tablouri, brăţări, lucruri din acestea. Seamănă cu arta monofizită, n-au nici o legătură cu cea ortodoxă, ca şi cântarea bisericească din Ardeal.
Răspunde pr Iustin: Standardizarea artelor bisericeşti e treaba ierarhilor. Noi avem doar datoria să încurajăm arta tradiţională ortodoxă.
Întrebare: Cum să ne purtăm faţă de Părintele Arsenie?
Răspunde pr Iustin: Cu aceeaşi evlavie ca faţă de toţi Părinţii Bisericii Ortodoxe. Nu cu mai multă, dar nici cu mai puţină.

––––

zic și eu :deci cu evlavie față de unul care a cinstit pe eretici?și i-a adus la aceiași cinste cu Sfinții noștri?Sfinții au fost foarte vehemenți în privința ereticilor,ori pr Iustin pare că îngăduie prietenia cu ei?

–––––

Întrebare: Dar cum să ne purtăm faţă de oamenii care au păreri extreme (pro sau contra) faţă de el?
Răspunde pr Iustin:  Cum să vă purtaţi? Cu dragoste, măi! Cu dragoste!…

–––––

zic și eu: deci să vină să-ți spună cineva că pr Boca a fost înșelat și tu să te porti cu el cu  dragoste ,fără să iei aminte?!!păi nu asta a făcut si pr Iustin?deci i s-au adus la cunoștință toate ereziile pr Boca si el nu le-a combătut pe niciuna ,ba mai mult le-a încurajat !!Că nu avem nici o dovadă publică nici că pr Iustin că a vorbit împotriva pr Boca,deși i s-au adus la cunoștință .
adică Sf Igantie Briancianinov il dovedește eretic pe Francisc de Assisi și alții si tu Arsene Boca vii și-l pui în rândul Sfinților noștri?unde este dreapta credință care zice că a mărturisit-o?unde vorbește el împotriva ecumenismului dacă l îl face pe față…ce este pictura?nu e ecumenism?Așa spun Sfinții să stăm la aceiași masă cu ereticii?și să le dăm aceiași cinste?
SF.IGNATIE BRIANCIANINOV
In pustnicie, au ajuns, asemenea lui Malpas, la cea mai vartoasa inselare demonica Francisc de Assisi, Ignatiu de Loyola si alii nevoitori ai latinilor (Dupa caderea Bisericii de Apus de la cea din Rasarit), recunoscuti de ei ca sfinti.
„Atunci cand Francisc a fost rapit la cer” spune scriitorul Vietii acestuia, „Dumnezeu Tatal, vazandu-l, S-a intrebat,fiind pentru o clipa in nedumerire: cui sa dea intaietate, Fiului Sau Celui dupa fire, sau fiului dupa har – Francisc”. Ce poate fi mai cumplit, mai had decat aceasta hula, ce poate fi mai intristator decat aceasta amagire !
vedeți pe cine a adus în casa noastră?
Deci..celelalte înșelări le zice că nu sînt scrise de el etc..dar pictura dovedește totul…. picutura e cea mai gravă erezie pe care a putut să o susțină !!…..
adică tu Arsene Boca hulești credința ,pictând eretici în Biserică si noi îl mai facem si sfânt?…înseamnă că habar nu avem de dreapta credință de care tot vorbim…?!!asta nu e ecumenism?!!să aduci pe eretici în casa ta si mai mult….să-i pui la aceiași masă cu Sfinții noștri?!!cu aureolă în jurul capului.?….adică la aceiași cinste cu Sfinții noștri?!!ce hulă mai mare ca asta poate fi adusă lui Dumnezeu….?

–––––––-

(Relatare din însemnările noastre; vor urma şi altele. Dacă aveţi înregistrări cu Părintele Justin pe acest subiect, vă rugăm să ni le faceţi cunoscute.)
http://manastirea.petru-voda.ro/2015/12/01/parintele-justin-despre-pictura-parintelui-arsenie-boca/
Anunțuri

Despre maria

IMPARTASANIA CU NEVREDNICIE(cu păcate opritoare) DUCE LA DEMONIZAREA OMULUI ******************************************************************************** .....Căci şi atunci diavolul a intrat în Iuda după ce s-a împărtăşit; diavolul n-a dispreţuit Trupul Stăpânului, a dispreţuit pe Iuda, pentru neruşinarea lui, ca să afli că în aceia care se împărtăşesc cu nevrednicie cu Dumnezeieştile Taine, în aceia, mai cu seamă, intră mereu diavolul, ca şi în Iuda atunci. Cinstea este de folos celor vrednici, dar cei care se bucură cu vrednicie de cinste îşi atrag mai mare osândă....... ******************************************************************************** ....De aici tu trebuie să vezi că diavolul tocmai asupra acelora are stăpânire, care cu nevrednicie se împărtăşesc din această Sfântă Taină, şi că ei înşişi se aruncă într-o osândă încă mai mare. Eu aceasta o zic nu pentru a vă înspăimânta de această sfântă masă, ci pentru a vă face mai cu luare aminte....... ******************************************************************************** ....Adică, precum hrana cea trupească, intrând într-un stomac bolnav, mai mult sporeşte boala, aşa hrana cea sufletească, gustându-se cu nevrednicie, mai mult măreşte răspunderea şi osânda. De aceea vă conjur să nu ascundem în sufletul nostru nici un gând păcătos, ci să curăţim inima noastră, căci noi suntem Biserica lui Dumnezeu, dacă facem aceasta!” (Cuvânt la Sfânta şi Marea Joi, în vol. Omilii la Postul Mare…, p. 138) ******************************************************************************** https://tainacasatoriei.wordpress.com/2011/11/02/sfantului-ioan-gura-de-aur-despre-sfanta-impartasanie/
Acest articol a fost publicat în Arsene Boca, Fără categorie, Pr.Iustin Pârvu. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Părintele Justin despre pictura Părintelui Arsenie Boca

  1. Pingback: DEASA IMPARTASIRE CU NEVREDNICIE

  2. Pingback: Argumente din învățăturile greșite ale pr Iustin. | DEASA IMPARTASIRE CU NEVREDNICIE

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s