Câte căsătorii îngăduie Biserica ?

Imagini pentru PR CLEOPA
Care este scopul evanghelic al nunții creștine ?
Scopul principal al nunții creștine, după porunca lui Dumnezeu ( Facere 1: 28; 2: 18-24 ) și după învățătura Bisericii Ortodoxe, este unirea prin iubire a celor doi soți în numele Domnului pentru nașterea de copii, spre înmulțirea neamului omenesc.
Apoi, ajutorarea soților între ei, pentru ușurarea vieții; înfrânarea trupească și evitarea desfrâului și a imoralității în lume.
Toate aceste scopuri să fie spre preaslăvirea lui Dumnezeu.
(Învățătura de Credință Creștină Ortodoxă, pag. 487; Dicționarul Teologic, Pr. I. Bria, 1981, pag. 95-96 ) .

*****

Biserica Ortodoxă îngăduie cu pogorământ trei căsătorii, însă în anumite condiții.
Sfântul Vasile cel Mare, în canonul 87, spune despre a doua nuntă : 
” Căsătoria a doua este îngăduită de Biserică, numai celor ce au rămas văduvi de tineri prin deces și n-au copii ” .
Iar Sfântul Apostol Pavel, sfătuiește la văduvie în castitate, dar cine nu poate ” mai poate să se căsătorească, decât să ardă ” ( I Corinteni 7: 39 ) .
Căsătoria a doua nu se binecuvântează cu cununie, ci se canonisește doi ani  a nu se împărtăși, iar a treia căsătorie trei ani ” , zice Sfântul Nichifor în canonul 2. Dacă cei ce se căsătoresc a doua oară sunt bătrâni, ” unii ca aceia mânie pe Dumnezeu, să aibă pocanie trei ani și metanii cate 24 pe zi ” ‘, zice Pravila Bisericească de la Govara, cap. 109.
„Cel căsătorit a doua oară nu mai poate fi hirotonit „( Apostolic 17; VI Ecumenic,3; Sfântul Vasile,12).
Slujba cununiei a doua se face simplă și fără fast, iar preotul nu are voie să ia parte la masa lor (Neocezareea , 7 ) .
Preotul, dacă rămâne văduv, nu are voie să se căsătorească a doua oară. Dacă totuși îndrăznește la a doua căsătorie, pierde preoția și nu mai are voie să săvârșească nimic din cele ale preoției ( Sfântul Vasile, 6 ) .
Căsătoria a treia se îngăduie de Biserică ” numai de mare nevoie, acelora care nu au copii, până la vârsta de 40 de ani ” . Sfântul Vasile zice că ” la trigami să se aplice afiurisire ( oprim de la Sfânta Împărtășanie ) cinci ani, fără a-i opri cu totul de la Biserică. ” ( Canon 4 ) .
” Nunta cea dintâi este lege, a doua iertare, iar cea de-a treia este călcare de lege ” , zice Îndreptarea Legii de la Târgoviște, cap. 205.
Căsătoria a patra este oprită cu desăvârșire de Biserică. Cel vinovat este ” afurisit și lipsit de toată slujba Bisericii ” până se desparte de acea persoană și se pocăiește opt ani.
” Dacă o femeie sau bărbat moare și soțul rămas se căsătorește, nu păcătuiește … dar dacă rămâne văduv ( până la moarte ) își agonisește mai multă slavă la Dumnezeu ” .
Iar Sfântul Iustin Martirul și Filosoful, în cartea sa Apologia, spune despre a doua căsătorie :
” După Dascălul nostru, cei ce s-au căsătorit a doua oară după legea omenească sunt păcătoși, precum și cei ce caută la femeie spre a o pofti. Că nu numai cel ce preacurvește cu fapta este preacurvar, ci și cel ce voiește a preacurvi, fiindcă nu numai faptele ci și gândurile sunt văzute la Dumnezeu… ” .
Iar pe cei ce fac mai multe căsătorii, Sfinții Părinți îi numesc poligami.
Deci, după a doua nuntă nu mai este nuntă, ci poligamie. De aceea a zis Domnul samarinencei care păcătuise cu cinci bărbați : ” Pe care îl ai, nu-ți este ție bărbat „ ( Ioan 4: 18 ) . ” Cei ce au trecut peste a doua nuntă, nu merită să fie numiți bărbați și soți „ , zice Sfântul Vasile cel Mare, în canonul 4. Tot el spune pentru a treia nuntă : ” Sfinții Părinți au trecut sub tăcere nunta a treia ( poligamia ) și au socotit-o ca pe o poftă dobitocească și străină de vrednicia omului creștin. Nouă ni se pare că acest păcat este mai mare decât curvia… ” ( Canonul 80 ) .

**********************

CĂSĂTORII OPRITE – 23 Vasile cel Mare
Pentru cei ce s-au căsătorit cu două surori, sau cele ce s-au căsătorit cu doi fraţi, noi am emis o scrisoare, a cărei copie am trimis-o cucerniciei tale. Iar cel ce a luat pe soţia fratelui său nu se va primi înainte de a se despărţi de ea.
19 ap.; 26, 54 Trul.; 2 Neocez. 68, 76, 78, 87 Vasile cel Mare; 5Teof. Alex.; 11 Tim. Alex

CĂSĂTORII OPRITE – 6 Vasile cel Mare

(CĂSĂTORIA CELOR OPRIŢI DE CANOANE ESTE DESFRÂU)
Desfrâul persoanelor canonice să nu se socotească de nuntă şi cu tot chipul să se rupă însoţirea lor; căci aceasta este de folos şi Bisericii spre întărire, şi ereticilor nu le va da prilej împotriva noastră, precum că prin îngăduirea de a păcătui i-am atrage spre noi.
25, 26 ap.; 14, 15, 16 sin. IV ec; 4, 6, 44 TruL; 19 Anc; 3, 18, 20, 32, 44, 60, 70 Vasile cel Mare

*****************

ATENȚIE!!..
Pr.Cleopa a avut multe învățături bune care pe mulți a ajutat,dar având în vedere că nu e sfânt acesta e un semn de întrebare…și dacă la acești părinți contemporani găsim lucruri care contravin învățăturilor Sfinților Părinți trebuie să luăm aminte! Așa și la pr. Cleopa să luă aminte că are multe bune, dar are și abateri grave de la învățăturile Sfinților Părinți și aceasta nu e bine…așa cum spunea și el.
Părintele Cleopa : “Auzi cum amestecă diavolul otrava cu mierea ca să te ducă în iad?”…. „Diavolul mai întâi te învață bine, până i te închini lui. Iar după ce te închini lui, te duce la pierzare”;
iată aici câteva din abaterile lui:
********
* ,,Părintele Cleopa” – demascarea unui mit
https://ortodoxianecenzurata.wordpress.com/2011/05/13/parintele-cleopa%E2%80%9D-%E2%80%93-demascarea-unui-mit
**********
* RĂTĂCIRILE ECUMENISTE ale Arhim. ILIE CLEOPA din cartea “CĂLĂUZĂ ÎN CREDINŢA ORTODOXĂ”
http://silviu-ion.blogspot.it/2017/01/despre-ratacirile-ecumeniste-ale-arhim.html
**********
*“Marii duhovnici” Cleopa, Arsenie Papacioc și botezul orthodox
https://ortodoxianecenzurata.wordpress.com/2011/02/18/%E2%80%9Cmarii-duhovnici%E2%80%9D-cleopa-arsenie-papacioc-si-botezul-ortodox/
Sunt unii care contestă  această postare cum că ar fi blogul stiliștilor…dar ei au luat de pe blogurile noastre…iată:
* Dialoguri cu Părintele Arsenie Papacioc – Despre Sfintele Taine
http://www.sfaturiortodoxe.ro/prarsenie_sfinteletaine.htm
**********
Reclame

Despre maria

IMPARTASANIA CU NEVREDNICIE(cu păcate opritoare) DUCE LA DEMONIZAREA OMULUI ******************************************************************************** .....Căci şi atunci diavolul a intrat în Iuda după ce s-a împărtăşit; diavolul n-a dispreţuit Trupul Stăpânului, a dispreţuit pe Iuda, pentru neruşinarea lui, ca să afli că în aceia care se împărtăşesc cu nevrednicie cu Dumnezeieştile Taine, în aceia, mai cu seamă, intră mereu diavolul, ca şi în Iuda atunci. Cinstea este de folos celor vrednici, dar cei care se bucură cu vrednicie de cinste îşi atrag mai mare osândă....... ******************************************************************************** ....De aici tu trebuie să vezi că diavolul tocmai asupra acelora are stăpânire, care cu nevrednicie se împărtăşesc din această Sfântă Taină, şi că ei înşişi se aruncă într-o osândă încă mai mare. Eu aceasta o zic nu pentru a vă înspăimânta de această sfântă masă, ci pentru a vă face mai cu luare aminte....... ******************************************************************************** ....Adică, precum hrana cea trupească, intrând într-un stomac bolnav, mai mult sporeşte boala, aşa hrana cea sufletească, gustându-se cu nevrednicie, mai mult măreşte răspunderea şi osânda. De aceea vă conjur să nu ascundem în sufletul nostru nici un gând păcătos, ci să curăţim inima noastră, căci noi suntem Biserica lui Dumnezeu, dacă facem aceasta!” (Cuvânt la Sfânta şi Marea Joi, în vol. Omilii la Postul Mare…, p. 138) ******************************************************************************** https://tainacasatoriei.wordpress.com/2011/11/02/sfantului-ioan-gura-de-aur-despre-sfanta-impartasanie/
Acest articol a fost publicat în despre casatorie, Fără categorie, Pr.Cleopa. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

3 răspunsuri la Câte căsătorii îngăduie Biserica ?

  1. Scurtu Sorin Izvoraș zice:

    Dacă nu eu am introdus acțiunea de divorț , dacă am luptat din răsputeri să ne împăcăm , dacă DUMNEZEU A ÎMPIETRIT INIMA soției pentru a refuza ori ce cale de împăcare , dacă după ce s-a consumat actul divorțului , fosta soție a afirmat că-i pare rău că a divorțat , DIN CAUZA FAPTULUI CĂ EU , DUPĂ ACEEA AM PRIMIT O MOȘTENIRE , dacă PESTE TOT , după aceea , am văzut ca un mesaj , peste tot pe unde mă uitam …. ”DIVORȚUL DE AUR …. denumirea unei piese cu acel nume , dacă am simțit că DUMNEZEU A FĂCUT TOATE ACESTEA …. ce pot crede ?!

    Apreciază

    • maria zice:

      Sfintii Parinti spun,sa ne facem procese de constiinta si sa vedem daca nu cumva noi santem pricina de sminteala…si daca constiinta nu ne acuza cu nimic,atunci cu suguranta ca nici Dumnezeu nu ne va acuza de indaratnicia altora,daca noi am facut tot ce ne-a stat in putinta de a face voia Lui.

      Apreciază

  2. Pingback: Ce sînt căsătoriile necanonice… | DEASA IMPARTASIRE CU NEVREDNICIE

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s